Åt helvete med jämnställdheten

En del människors åsikter är så tröttsamma. Japp, nu sticker jag ut hakan, för jag menar det verkligen.
Ramlade in på en blogg där en kvinna skriver att hon inte gillade "Tiger's Film". Alltså Nalle Puh.
Bland annat så skriver hon:

"En annan ganska självklar sak som stack i ögat var ju det trista faktum att alla karaktärer i alla filmer alltid alltid alltid ska vara av just hankön. Pojken är normen och allt annat (alltså flickor) är undantaget, alibit, som får hänga med på ett hörn i nån jävla halvlam biroll som ofta inkluderar traditionella kvinnoegenskaper."

Allvarligt? Vad är det för fel på att Nalle Puh och hans kompisar är pojkar? Måste ALLTING vara jämnställt? 50/50 i könsindelning i alla framtida barnprogram.
Även gamla barnprogram som sträcker sig jag vet inte hur långt bak i tiden. I nya versionen av Snövit kanske det ska vara en kvinna som räddar den sovande mannen i glaskistan? För det vore ju otroligt nervkittlande.....

Det är så tröttsamt med dessa åsikter om jämnställdhet som inte ens fyller någon funktion! Det är ingen kvinna som kommer att tjäna mer pengar på sitt jobb för att Nalle Puh skaffar en häftig flickvän som lyfter skrot och kör motorcykel.

Det här med feminism och genus börjar gå lite för långt. Och när jag säger lite menar jag mycket.
Jag hörde på radion häromdagen att man i något land (minns inte vilket) numera får registrera om sitt kön - vill man vara man så kan man bli det genom att kryssa i en ruta på ett papper och vise versa.
Så, nu spelar det ingen roll om ni har en mans eller en kvinnas könsorgan, det är bara att välja om ni vill heta Tilda eller Tom så ändras könet automatiskt.

Stackars barn som ska växa upp i denna underliga värld, där män är kvinnor och kvinnor är galna i att ALLT ska vara likadant.
Visst, man kan tycka att jag (och andra som tycker likadant) inte behöver bry oss. Men man gör ju det, någonstans. Allt detta genus-/jämnställdhets-snack kommer ju krypandes inpå våra liv på ett eller annat sätt.
Och som sagt, så tycker jag att det hela har börjat gå lite för långt.

Nalle Puh kommer alltid vara en pojke och så även hans kompisar. Och det spelar ingen jävla roll!!!


Kommentarer
Postat av: terese

Jag tycker att allt arbete för att höja kvinnors status och löner till samma nivå som männens är bra. Men att fundera alltför hårt över könsroller i filmer känns överdrivet även i min värld.

2012-06-12 @ 11:15:38
Postat av: Josefin

Jag instämmer helt och hållet Terese!!!



Jag tror att det oftast är föräldrarna som "gillar" det här med genus och allt vad det innebär. Och i min värld påverkas "genus-barnen" lika mkt av sina föräldrar som "prackar på dom" olika färger, saker osv. för att de inte ska ha typiska pojk-/flicksaker.

Låt bara barnen vara barn, gör dom medvetna om viktiga saker när det gäller könsroller - och i det stora hela, istället för att försöka få dom att bry sig om hur många procent pojkar/flickor det är i tecknat...

2012-06-12 @ 11:58:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0